"Hij
heeft moeite met lezen”, werd mij verteld.
“Een van zijn
doelen is om leesplezier te ervaren.”
Toen leerde ik deze jongen
kennen en raakten we in gesprek over boeken en lezen.
Ik vroeg
hem van welke boeken hij houdt.
“Harry Potter, juf, want daar
heb ik ook films van gezien”.
Dat las hij niet in de klas.
"Mijn
juf heeft wel Harry Potter-boeken, maar die zijn in het Engels en dat
kan ik nog niet lezen".
Dus kreeg hij in de klas andere boeken te
lezen.
Heel toevallig wist ik dat onze oudste dochter een
aantal Harry Potters op haar boekenplank had staan.
Ik vroeg hem
of hij het leuk zou vinden als ik een boek voor hem meenam.
Dat
leek hem wel wat.
En dus gaf ik hem de week erna het eerste deel van Harry Potter. Hij vond het machtig.
Ondertussen
gingen we verder met andere onderdelen om te oefenen.
Na een paar
weken vroeg ik hoe het nu ging met zijn boek.
“Goed juf”,
zei hij. “Ik ben al op bladzijde 183!”
Wauw, hier werd ik zo
blij van.
Was het boek het juiste leesniveau? Nee.
Zouden er
woorden in staan die hij nog niet snapt, of lastig vindt om te lezen?
Vast wel.
Maar maakt het iets uit?
Hij is door zijn boek heen
gevlogen en heeft er plezier in gehad.
Deze week kreeg ik het
boek terug.
Het is uit, alle 228 bladzijden zijn gelezen.
Nu
wil hij graag een nieuw boek lezen, het liefst deel 5.
Die hebben
we helaas niet op de plank staan, wel twee andere delen.
Een
dunner boek en een dikker boek.
En wat denk je? Hij wil nu het
dikke boek lezen, en heeft de smaak te pakken.
Missie geslaagd!
Onlangs heb ik bij een lesdag van de opleiding
Creatief Kindercoachen mijn intentie bepaald.
Het is geworden: Ik werk intuitïef en eigenwijs
en stel het kind centraal.
Volgens mij is dit een prachtig
voorbeeld van hoe ik mijn intentie al leef.
Kan jouw kind ook hulp gebruiken?
Bij alles wat ik doe, kijk ik echt naar wat het kind in kwestie nodig heeft.
Je vindt mijn aanbod hier op de website.
Heb je vragen?
Stuur me dan zeker een berichtje.