De magie van Harry Potter

"Hij heeft moeite met lezen”, werd mij verteld.
“Een van zijn doelen is om leesplezier te ervaren.”
Toen leerde ik deze jongen kennen en raakten we in gesprek over boeken en lezen.

Ik vroeg hem van welke boeken hij houdt.
“Harry Potter, juf, want daar heb ik ook films van gezien”.
Dat las hij niet in de klas.
"Mijn juf heeft wel Harry Potter-boeken, maar die zijn in het Engels en dat kan ik nog niet lezen".
Dus kreeg hij in de klas andere boeken te lezen.

Heel toevallig wist ik dat onze oudste dochter een aantal Harry Potters op haar boekenplank had staan.
Ik vroeg hem of hij het leuk zou vinden als ik een boek voor hem meenam.
Dat leek hem wel wat.
En dus gaf ik hem de week erna het eerste deel van Harry Potter. Hij vond het machtig.

Ondertussen gingen we verder met andere onderdelen om te oefenen.
Na een paar weken vroeg ik hoe het nu ging met zijn boek.
“Goed juf”, zei hij. “Ik ben al op bladzijde 183!”
Wauw, hier werd ik zo blij van.
Was het boek het juiste leesniveau? Nee.
Zouden er woorden in staan die hij nog niet snapt, of lastig vindt om te lezen? Vast wel.
Maar maakt het iets uit?
Hij is door zijn boek heen gevlogen en heeft er plezier in gehad.

Deze week kreeg ik het boek terug.
Het is uit, alle 228 bladzijden zijn gelezen.
Nu wil hij graag een nieuw boek lezen, het liefst deel 5.
Die hebben we helaas niet op de plank staan, wel twee andere delen.
Een dunner boek en een dikker boek.
En wat denk je? Hij wil nu het dikke boek lezen, en heeft de smaak te pakken.
Missie geslaagd!

Onlangs heb ik bij een lesdag van de opleiding Creatief Kindercoachen mijn intentie bepaald.
Het is geworden: Ik werk intuitïef en eigenwijs en stel het kind centraal.
Volgens mij is dit een prachtig voorbeeld van hoe ik mijn intentie al leef.

Kan jouw kind ook hulp gebruiken?
Bij alles wat ik doe, kijk ik echt naar wat het kind in kwestie nodig heeft.
Je vindt mijn aanbod hier op de website.
Heb je vragen?
Stuur me dan zeker een berichtje.